CiasteczkaW ramach naszej strony stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie,w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dla plików cookies dowiedz się więcej
Zamknij
Fundacja Orangełączy, uczy, inspiruje
rozmiar tekstu: AAAPrzełącz na wersję z wysokim kontrastemENG
 
Dźwięki marzeń

Program 60 kroków

Karta oceny programu 60-kroków jest narzędziem pomiaru postępów dziecka uczestniczącego w programie Dźwięki Marzeń
Fundacja Orange pragnie nieustannie doskonalić działania realizowane w ramach Ogólnopolskiego programu rehabilitacji małych dzieci z wadą słuchu Dźwięki Marzeń. Ważne jest zatem, aby okresowo oceniać skuteczność prowadzonej rehabilitacji.
 
Na użytek tej ewaluacji, każdy rehabilitant Programu został wyposażony w podręcznik „Słucham, mówię, jestem… Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu" autorstwa dr n. med. Katarzyny Bieńkowskiej. Jest to publikacja zawierająca „Kartę oceny programu 60 kroków” (zwanej dalej Kartą) i jej opis, służące monitorowaniu postępów słuchowych, komunikacyjnych i językowych małych dzieci z wadą słuchu. Podręcznik zawiera także program terapii, który może być pomocny w doborze indywidualnej rehabilitacji dla poszczególnych dzieci. Propozycje ćwiczeń opisanych w podręczniku pozwolą zainspirować rodziców i terapeutów oraz umożliwią konstruowanie zadań atrakcyjnych dla dziecka w zależności od jego indywidualnych możliwości.

Harmonogram pomiaru postępów dziecka
W celu monitorowania przebiegu rehabilitacji prowadzonej w ramach programu Dźwięki Marzeń nasi terapeuci proszeni są o systematyczną ocenę postępów dzieci w uczestniczących w Programie. Indywidualnie dla każdego dziecka wypełniają „Kartę oceny Programu 60 kroków”, a wyniki przesyłają Regionalnemu Koordynatorowi Rehabilitacji Domowej. Karta powinna być uzupełniona tuż po przyjęciu dziecka do Programu, a następnie każdorazowo na końcu każdego etapu rehabilitacji. Każde badanie powinno być notowane na osobnym arkuszu „Karty oceny”, zgodnie z filmem instruktażowym.
Analiza przesłanych „Kart oceny” stanie się skutecznym sposobem weryfikacji efektów rehabilitacji prowadzonej w środowisku domowym, a także umożliwi porównanie indywidualnych postępów dziecka do średnich postępów dzieci z Programu. 

Jak wypełnić Kartę oceny? 
Wypełnianie Karty jest dosyć proste – zajmie terapeucie max 20 minut. Karta może być uzupełniona po jednym, dwóch lub maksymalnie trzech spotkaniach w domu dziecka. Specjalista może uzupełniać Kartę samodzielnie lub może mu w tym pomóc rodzic dziecka.
Aby przygotować się do tego zadania prosimy zapoznać się z zawartością podręcznika oraz instrukcją uzupełniania karty Programu 60 kroków i skalą oceny jakości pracy rodziców. Przejdź do:


Aby ułatwić terapeutom korzystanie z tego narzędzia przygotowaliśmy FILM INSTRUKTAŻOWY na temat wypełniania arkusza monitorującego. Gorąco zachęcamy terapeutów do obejrzenia.
Ufamy, że nasze starania, by skutecznie weryfikować efekty rehabilitacji domowej, zyskają przychylność terapeutów, a w konsekwencji pozwolą jeszcze lepiej wspierać rozwój niesłyszących dzieci. Liczymy, że program monitorowania rehabilitacji stanie się pomocny w indywidualnej pracy z dzieckiem oraz w prowadzeniu dialogu rodzice-terapeuta.
Czytelne efekty rehabilitacji zachęcą również rodziców do intensywnej, systematycznej pracy ze swoim dzieckiem. Wierzymy, że ich aktywny udział w procesie terapii dzieci jest warunkiem sukcesu.

PROGRAM 60 KROKÓW - wyniki badań naukowych

W roku 2011 w programie ,,Dźwięki Marzeń” wdrożony został projekt ewaluacji  i oceny rozwoju dzieci z wadą słuchu, który pozwolił na rzetelną ocenę efektów programu.
Dzięki ogromnemu zaangażowaniu koordynatorów i terapeutów zebrano wyniki i wprowadzono je do elektronicznej bazy danych. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami wyselekcjonowano 1750 wyników i poddano je analizie statystycznej. Wystandaryzowane wyniki pozwoliły na poprawę jakości funkcjonowania programu i ułatwienie pracy terapeutom. Zamieszczona poniżej tabela pozwala terapeucie odnieść indywidualne wyniki dziecka do wyników standardowych.

Wyniki punktowe uzyskiwane przez dzieci z wadą słuchu w badaniu na podstawie Karty 60 kroków

Wiek dziecka w miesiącach

Liczba punktów -średni wynik

Liczba punktów - przedział normy

Liczba punktów - średni wynik grupy z zaburzeniami dodatkowymi

Liczba punktów - przedział normy dla grupy z zaburzeniami dodatkowymi

 

 

do 12

4

3-5

3

2-4

6-12

10

9-11

9

7-11

13-18

17

16-18

14

12-17

19-24

23

21-25

19

16-22

25-30

28

26-29

22

18-25

31-36

32

30-33

23

20-27

37-42

37

35-39

24

20-29

Od czasu wprowadzenia powszechnych przesiewowych badań słuchu u noworodków w Polsce diametralnie zmieniła się sytuacja dzieci z wadą słuchu. Dzięki szybkiej diagnostyce i dostępności protez m. in. w Bankach Aparatów, a także podejmowanej szybko terapii obserwujemy, że dzieci do 4 r. ż. uczą się mówić. Wieloaspektowe wsparcie jakie od 10 lat otrzymują rodzice małych dzieci z wadą słuchu w programie ,,Dźwięki Marzeń” m. in. turnusy rehabilitacyjne, unikatowy program rehabilitacji domowej przynoszą wymierne efekty. Dla 80% procent dzieci kończących program mowa jest podstawowym sposobem komunikowania się z innymi.

 

Strefa wiedzydla prasyZłóż wniosekWolontariusze w akcji
?